Recenzja Forda Focusa z 2022 r.

image
Share
  • Facebook
  • Twitter

Testujemy na drodze nową, ulepszoną wersję popularnego Forda Focusa - teraz z dostępnym wspomaganiem hybrydowym typu mild ...

Obecna, czwarta generacja pięciodrzwiowego rodzinnego hatchbacka i kombi Forda Focus została wprowadzona na rynek w 2018 roku i właśnie została poddana metamorfozie w połowie życia.

Zyskując odważniejszy wygląd, zaktualizowany system infotainment i bardziej zaawansowaną technologię wspomagania kierowcy, po raz pierwszy w ofercie jest również układ hybrydowy typu mild.

Aktualizacja nie mogła nadejść wcześniej, ponieważ Focus spada w dół tabeli sprzedaży w miarę jak nabywcy przesiadają się do crossoverów i samochodów w pełni elektrycznych/hybrydowych.

Musi też stawić czoła poważnej konkurencji ze strony nowszych rywali, takich jak Vauxhall Astra, Peugeot 308, Seat Leon, Mazda 3, Skoda Octavia i Volkswagen Golf.

Podobnie jak poprzednio, świeżo zmodernizowany Focus jest również dostępny w sportowej odmianie ST lub w obfitej wersji Active, która wypełnia lukę między konwencjonalnymi samochodami rodzinnymi a SUV-ami.

W cenie od 22 965 funtów można teraz wybierać spośród trzech silników - dwóch benzynowych i jednego wysokoprężnego. Trzycylindrowa jednostka benzynowa EcoBoost o pojemności 1,0 litra, tak dobrze znana właścicielom Fiesty i Pumy, jest dostępna z mocą 123 KM lub 153 KM.

Technologia Mild-Hybrid jest oferowana jako opcja w wersji o mniejszej mocy, a w standardzie w wersji o większej mocy, co pomaga zwiększyć zarówno osiągi, jak i wydajność. W obu przypadkach do wyboru są sześciobiegowe skrzynie manualne lub siedmiobiegowe skrzynie automatyczne.

Przyspieszenie do 60 km/h zajmuje 10,2 sekundy w przypadku samochodu o mocy 123 KM lub tylko 8,2 sekundy w przypadku mocniejszego modelu hybrydowego. Ten ostatni jest najbardziej wydajny, osiągając przyzwoity wynik 54,3 mil/godz. przy emisji CO2 na poziomie 116g/km.

Jeśli ważniejsze są dla Ciebie osiągi, wybierz Focus ST hot hatch, który korzysta z 2,3-litrowego silnika benzynowego o mocy 276 KM i osiąga czas 0-60 mph w zaledwie 5,7 sekundy.

Kierowcy z dużym przebiegiem mają do wyboru silnik Diesla - 1,5-litrową jednostkę o mocy 118 KM, która współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną lub ośmiobiegową skrzynią automatyczną.

Czas sprintu od 0 do 60 mil na godzinę wynosi 9,6 sekundy, a Ford deklaruje imponujące zużycie paliwa na poziomie 61,4 mil na godzinę (emisja CO2 na poziomie 120g/km).

Mój samochód testowy był wyposażony w wersję ST-Line Vignale o mocy 153 KM z 1,0-litrowym silnikiem benzynowym turbo, połączonym z sześciobiegową skrzynią manualną.

Odświeżona przednia część nadwozia dodaje Focusowi atrakcyjności, podczas gdy ogólnie rzecz biorąc ma on bardziej atletyczną postawę. Sportowe modele ST-Line wyglądają szczególnie dobrze z zestawem nadwozia obejmującym tylny dyfuzor i spojler.

Wnętrze również zostało unowocześnione, a wszystkie poziomy wyposażenia otrzymały znacznie ulepszony system infotainment SYNC 4 z 13,2-calowym ekranem dotykowym zorientowanym na krajobraz.

Mimo że zawiera on teraz elementy sterujące ogrzewaniem i wentylacją samochodu, jest zgrabny, kolorowy i łatwy w obsłudze. Każdy Focus jest teraz wyposażony w cyfrowe pokrętła.

Zaawansowane technologie wspomagające kierowcę obejmują system Blind Spot Assist, który może zapobiec zmianie pasa ruchu przez kierowcę w przypadku wykrycia potencjalnej kolizji.

Zanim przejdę dalej, wyjaśnijmy, że 48-woltowy układ mild hybrid zastosowany w Focusie jest dość podstawowy. W przeciwieństwie do plug-in i pełnych hybryd nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu.

Zamiast tego zwiększa przyspieszenie silnika i pomaga w oszczędzaniu paliwa (choć jest to marginalne), a także jeździ tak jak samochód z silnikiem spalinowym (ICE), czyli bez konieczności podłączania się do prądu w celu naładowania małego akumulatora.

Jednak, gdy rywale, takie jak całkowicie nowy Vauxhall Astra i Peugeot 308 są dostępne jako plug-in hybrids (z całkowicie elektrycznych wersji do naśladowania w 2023), Focus jest ledwo nadąża i będzie tracić we wszystkich ważnych sektorach biznesowych, gdzie niższe poziomy CO2 oznacza duże korzyści podatkowe.

To powiedziawszy, jest mnóstwo kierowców, którzy nie są gotowi (lub nie mogą) przejść na pojazdy zasilane z sieci i elektryczne, lub po prostu wolą konwencjonalne samochody na razie, więc nadal jest miejsce dla Focusa.

I oto chodzi - jeździłem dziesiątkami w pełni hybrydowych, hybrydowych plug-in, w 100% elektrycznych pojazdów (EV) i SUV-ów z obojętną dynamiką, więc połączenie zaangażowania kierowcy i praktyczności Focusa to prawdziwa gratka.

Nie tylko wygląda jak należy, ale również w środku jest mnóstwo miejsca dla pięciu dorosłych osób, a bagażnik ma konkurencyjną wielkość 375 litrów (po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1 354 litrów). Jest też piękna, niska pozycja za kierownicą, jeśli tego chcesz - co jest niemożliwe w większości pojazdów elektrycznych i SUV-ów.

Do tego dochodzi słynna charakterystyka prowadzenia Forda Focus. Jest przyjemny w prowadzeniu, zwinny i stabilny, z ostrym układem kierowniczym i dużą przyczepnością.

Wciśnij go w szybsze zakręty i tam, gdzie niektórzy rywale będą się niepokoić, Focus bierze to w swoje ręce.

To nie wszystko, mały, żwawy silnik uderza znacznie powyżej swojej wagi, zapewniając wystarczającą moc, zgrabna sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest absolutną przyjemnością w użyciu, a hamulce są uspokajająco reaktywne.

Jazda jest twarda, ale nie jest to niewygodne, podczas gdy jakość wykonania jest trudna do zarzucenia, a dopracowanie kabiny jest doskonałe.

Trzy możliwe do wyboru tryby jazdy - normalny, sportowy i ekologiczny - zwiększają ogólne wrażenia z jazdy.

Werdykt: Ford Focus to fantastycznie posegregowany samochód. Przyjemny w prowadzeniu, stylowy, praktyczny, wygodny, ekonomiczny, a teraz wyposażony w najnowszy system informacyjno-rozrywkowy, nadal jest jednym z najlepszych rodzinnych hatchbacków na rynku.

Ford UK

Recenzja Toyoty C-HR