Dlaczego ważne jest mycie podwozia po zimie?

image

Zima to najtrudniejsza pora roku do jazdy samochodem. Może powodować problemy z uruchomieniem samochodu, usterki elektryczne, czy konieczność odśnieżania. Przyczyną może być również sól drogowa, błoto i inne zanieczyszczenia, które szybko powodują korozję i zabrudzenia podwozia. Tych niedogodności można uniknąć, myjąc podwozie co roku po sezonie jesienno-zimowym. Jak skutecznie dbać o te części naszego samochodu, których nie widzimy na co dzień?

Choć podwozie naszych samochodów jest niewidoczne gołym okiem, to kryje w sobie elementy, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy. Dlatego tak ważna jest jego odpowiednia konserwacja. Nie sprowadza się to tylko do prania ubrań, ale jest wiele innych rzeczy, o których należy pamiętać.

Dobrze utrzymane podwozie sprawi, że Twój samochód będzie lepszym kierowcą
Większość kierowców zapomina o podwoziu, ponieważ jest to element konstrukcyjny, który jest osłonięty przed żywiołami. Jest to ogromny błąd, który może skończyć się kosztem w dłuższej perspektywie. Brudne podwozie może powodować szkody dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także dla estetyki Twojego pojazdu. Najbardziej podatne na korozję elementy podwozia znajdują się w podwoziu i należy o nie dbać.

Nie jest konieczne mycie podwozia tak często jak wnętrza czy karoserii samochodu. Specjaliści są zgodni, że wystarczy myć podwozie raz w roku, a najlepiej po zimie. To właśnie wtedy podwozie naszego samochodu jest narażone na niekorzystne warunki atmosferyczne i drogowe. Nasze auto narażone jest na opady śniegu (a co za tym idzie dużą wilgotność), sól drogową oraz piasek. Warto zabezpieczyć swój samochód przed zabrudzeniami i rdzą.

Czy mycie podwozia na myjni samochodowej to dobry pomysł?

Proces mycia podwozia po zimie zaliczamy do czynności konserwacyjnych. Wymaga on wiedzy i doświadczenia. Miejsce, w którym się go wykonuje nie jest przypadkowe. Mimo, że myjnie automatyczne często wyposażone są w dysze do mycia podwozia osadzone w posadzce, to nie są one zalecane do tego typu zabiegów. Wynika to z ograniczeń stałego strumienia wody i czasu, w jakim się rozpyla. Myjnia nie usunie wszystkich plam chemicznych. Aby zapewnić jej skuteczność, podwozie powinno być myte ręcznie.

Jak wygląda i jak wygląda mycie podwozia?

Ponieważ ułatwia ono dostęp do wszystkich elementów podwozia, wspomnieliśmy już, że do tego typu mycia należy użyć podnośnika. Ważne jest, aby mieć dobrą widoczność. Bez niej elektronika i alternatory mogą zostać niechcący zanurzone. Proces czyszczenia przebiega w następujący sposób:

  • samochód umieszczany jest na podnośniku.
  • Po sprawdzeniu podwozia rozpoczyna się proces czyszczenia za pomocą specjalnej, wyprofilowanej lancy, która umożliwia dostęp do miejsc oddalonych lub osłoniętych.
  • W miejscach trudno dostępnych można zastosować specjalne szczotki.
  • Do czyszczenia podwozia stosuje się parę wodną. Sucha para służy do usuwania tłustych plam, np. plamy oleju usuwa się parą, natomiast mokra para służy do usuwania soli drogowej i piasku.
  • Czasami dodaje się środek do czyszczenia podwozia, np. aktywną pianę, która rozpuszcza brud.
  • Po zakończeniu zabiegu nakłada się preparat konserwujący podwozie.

Ten ostatni punkt jest kluczowy dla właściwej ochrony podwozia. Konserwanty tworzą elastyczną warstwę bitumiczno-gumową, która chroni podwozie przed czynnikami mechanicznymi, takimi jak odpryskujące kamienie i inne uderzenia mechaniczne, a także sól i wilgoć. Działają one również jako pochłaniacze dźwięku. Do ich nakładania potrzebny jest specjalny, regulowany pistolet do konserwacji. Preparaty te można kupić na własną rękę.

 

Recenzja Toyoty C-HR