Przegląd Nissana Qashqai

image
Share
  • Facebook
  • Twitter

Kiedy oryginalny Nissan Qashqai został wprowadzony na rynek w 2007 roku, był pionierem koncepcji crossovera dzięki połączeniu kompaktowości hatchbacka i praktyczności SUV-a.

Całkowicie nowy model trzeciej generacji jest jak dotąd najlepszy. Ponownie zbudowany w Wielkiej Brytanii, ma szansę powtórzyć sukces sprzedażowy swoich poprzedników.

Równie dobrze można powiedzieć, że jest on znacznie ulepszony, ponieważ w ciągu 14 lat wiele się wydarzyło i teraz musi stawić czoła silnej konkurencji w postaci Kia Sportage, Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Seat Ateca i Skoda Karoq.

Zasadniczo, nowy Qashqai jest krokiem w górę w niemal każdym obszarze w porównaniu do ustępującego modelu, który został wprowadzony na rynek w 2013 roku i zaczynał pokazywać swój wiek pod koniec swojej serii produkcyjnej.

Wciąż natychmiast rozpoznawalny jako Qashqai, nowy samochód wygląda charakterystycznie i nowocześnie - i cieszy się znacznie większą atrakcyjnością.

W cenie od 23 985 funtów jest początkowo dostępny tylko ze zmienionym silnikiem benzynowym turbo o pojemności 1,3 litra z modelu Mk2. Jednakże, jest on teraz wyposażony w technologię 12v mild-hybrid i dostępny z silnikami o mocy 138 KM i 156 KM.

Nie ma opcji silnika wysokoprężnego, ale nabywcy mogą wybierać pomiędzy manualną i automatyczną skrzynią biegów oraz napędem na wszystkie koła.

Być może najbardziej intrygujące jest to, że Nissan planuje wprowadzić na rynek wersję e-Power w 2022 roku, oferującą układ różniący się od wszystkich innych dostępnych obecnie w sprzedaży.

W przeciwieństwie do hybryd z własnym ładowaniem, będzie ona wyposażona w 1,5-litrowy silnik, silnik elektryczny i akumulator. Jednostka benzynowa służy wyłącznie do generowania energii elektrycznej, a koła napędzane są przez silnik elektryczny.

Innymi słowy, jest to sposób na dostarczenie zalet samochodu elektrycznego (tj. natychmiastowy moment obrotowy, płynne dostarczanie mocy i niemal bezgłośna praca) tym, którzy nie chcą jeszcze przesiadać się na samochód w pełni elektryczny. Dodatkowo, nie ma obawy o zasięg, lepszą wydajność paliwa i niższą emisję CO2.

Na razie musimy zadowolić się istniejącym silnikiem benzynowym typu mild hybrid, który jest w porządku, bo to dopracowana jednostka. Przetestowałem tylko mocniejszą wersję (156 KM) z manualną skrzynią biegów i poradziła sobie doskonale, nawet jeśli nie będziesz niepokoić żadnych hot hatches.

Nissan twierdzi, że może sprint od zatrzymania do 60mph w 9,5 sekundy i na do prędkości maksymalnej 128mph, podczas gdy zużycie paliwa jest 43,6mpg i emisji CO2 tak niskie, jak 146g/km.

Osobiście zdecydowałbym się na zgrabną automatyczną skrzynię biegów Xtronic, która wydaje się lepiej dostosowana do ogólnie zrelaksowanego stylu jazdy samochodu niż sześciobiegowa skrzynia manualna.

Możliwe jest przekroczenie deklarowanej wartości zużycia paliwa w codziennej jeździe i przekroczenie jej na dłuższych, spokojnych trasach, ale biorąc pod uwagę, że na pokładzie znajduje się technologia hybrydowa (odzyskująca energię podczas zwalniania i zapewniająca niewielki wzrost momentu obrotowego podczas przyspieszania), nie wyprzedza ona rywali, a jej emisja jest przeciętna.

Nowy Qashqai dobrze się prowadzi i jest bardziej zwrotny niż poprzednio, być może dzięki obniżeniu masy całkowitej o 60 kg. Gdy go popchniemy, na zakrętach trochę się przechyla, ale poza tym oferuje komfortową jazdę z dużą przyczepnością, a lekki układ kierowniczy świetnie sprawdza się w mieście.

Pozycja za kierownicą jest idealna, a widoczność - jak można się spodziewać po wysokim kierowcy - doskonała.

We wnętrzu Nissan wsłuchał się w opinie właścicieli, dlatego tylne drzwi otwierają się szerzej, a w kabinie jest więcej miękkich w dotyku plastików. Przestronna kabina ma także świeższy, bardziej nowoczesny wygląd.

W rzeczywistości rozstaw osi samochodu zwiększył się o 20 mm, zapewniając dodatkową przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń, podczas gdy długość zewnętrzna wzrosła o 35 mm. Nieznacznie wzrosła również wysokość (25 mm), a szerokość zwiększyła się o 32 mm, dzięki czemu nowy model jest ogólnie większy.

Co więcej, w kabinie znalazło się również więcej schowków, a pojemność bagażnika wynosi 504 litry i zwiększa się do 1447 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.

Nowy Qashqai nie tylko może wygodnie przewieźć pięć dorosłych osób z przestrzenią na bagaże, ale jest również wyposażony w najnowsze technologie.

System informacyjno-rozrywkowy, wyposażony w Android Auto i Apple CarPlay, jest szybszy i łatwiejszy w obsłudze. Dostępny jest również duży cyfrowy zestaw wskaźników oraz najnowsza wersja półautonomicznego systemu jazdy ProPILOT.

Wszystkie modele są wyposażone w pakiet bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy Nissana, który obejmuje autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB), adaptacyjny tempomat, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system monitorowania martwego pola.

Werdykt: Konkurencyjny cenowo, całkowicie nowy Qashqai sprawia, że Nissan wraca do gry dzięki zwycięskiej mieszance nowego, ostrego wyglądu, wyrafinowanych wrażeń z jazdy i praktyczności, a także lepszej jakości wykonania, najnowszych technologii i bogatego wyposażenia.

Nissan Wielka Brytania

Recenzja Toyoty C-HR