Pół wieku Maserati Boomerang

image
Udostępnij
  • Facebook
  • Twitter

To niesamowite, że w tym tygodniu przypada 50. rocznica debiutu jednego z najbardziej kultowych konceptów motoryzacyjnych w historii.

Futurystyczny Maserati Boomerang, stworzony przez legendarnego włoskiego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro i wyprodukowany przez Italdesign, został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie 9 marca 1972 roku.

Bazował na Maserati Bora, z centralnym ośmiocylindrowym silnikiem umieszczonym z tyłu pod kątem 90°, o pojemności 4 719 cm3. Moc silnika wynosiła 310 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej prawie 300 km/h (186 mil/h). Napęd przenoszony był na tylne koła i posiadał pięciostopniową skrzynię biegów.

Dwumiejscowe sportowe coupé nigdy nie weszło do produkcji. Pozostawił po sobie spuściznę stylistyczną, która przetrwała nie tylko w późniejszych dziełach Giugiaro, ale także w innych projektach, stanowiąc inspirację dla innych projektantów i producentów na całym świecie.

Oryginalność modelu Boomerang z estetycznego punktu widzenia przejawiała się w jego klinowatym kształcie oraz w śmiałych, wyraźnych liniach, które przekazywały obraz penetracji, mocy i prędkości.

Model został zaprojektowany wzdłuż poziomej linii dzielącej samochód na dwie części, z pochyłą przednią szybą i panoramicznym szyberdachem. Oryginalne okna, zwłaszcza w drzwiach, zostały poprzecinane metalowymi listwami. Z przodu wyróżniały się chowane kwadratowe reflektory, a z tyłu - poziome światła.

Wnętrze było bardzo nowoczesne, instrumenty deski rozdzielczej wbudowano w pozbawioną szprych kierownicę, a fotele umieszczono bardzo nisko.

Jedyny egzemplarz Bumeranga, jaki kiedykolwiek wyprodukowano, brał również udział w międzynarodowych zawodach. Przechodził z rąk do rąk różnych właścicieli, pojawił się na wielu aukcjach, a nawet był wykorzystywany w reklamach.

Recenzja Toyoty C-HR