VW Golf - bajeczny w wieku 40 lat

image
Udział Facebook Twitter

Volkswagen świętuje 40. urodziny swojego najbardziej udanego samochodu - Golfa.

Do tej pory sprzedano ponad 30 milionów Golfów i jest to już siódma, pionierska generacja tego modelu.

Golf Mk I

Pierwszy seryjnie produkowany Golf zjechał z linii montażowej w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro i Volkswagen Design, był następcą legendarnego Garbusa, który sprzedał się na całym świecie w liczbie ponad 21,5 miliona egzemplarzy. Mk 1 podbił rynek do tego stopnia, że do października 1976 roku wyprodukowano milion egzemplarzy. Kultowy pierwszy Golf GTI pojawił się w 1976 roku, a następnie Golf D (wolnossący silnik wysokoprężny) w tym samym roku i Golf GTD (turbodiesel) w 1982 roku - przełomowe dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym w segmencie kompaktowym. Najlepiej sprzedający się Golf Cabriolet pojawił się po raz pierwszy w 1979 roku.

Golf Mk 2 Więcej miejsca dla pasażerów pojawiło się wraz z premierą Golfa Mk II w sierpniu 1983 roku, który został wyposażony w regulowany katalizator w 1984 roku, system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) w 1986 roku, a następnie wspomaganie kierownicy. W 1986 roku wprowadzono syncro, otwierając opcję napędu na wszystkie koła w klasie Golfa.

Golf Mk 3

W sierpniu 1991 roku zadebiutowała trzecia generacja Golfa, zapowiadając nową erę bezpieczeństwa. Był to pierwszy samochód z tej serii wyposażony w przednie poduszki powietrzne, począwszy od 1992 roku, a postępy w dziedzinie konstrukcji nadwozia również zaowocowały znaczną poprawą bezpieczeństwa podczas zderzenia. Ponadto z trzecim Golfem wiąże się wiele innych technologicznych kamieni milowych w gamie modelowej. Wiele nowych funkcji zadebiutowało w tym nowym Golfie: pierwszy sześciocylindrowy silnik (VR6), tempomat, katalizator utleniający dla silników wysokoprężnych (1991) i pierwsze silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI w 1993). Podobnie, ABS stał się standardowym wyposażeniem wszystkich modeli Golfa w 1996 roku. W 1993 roku Volkswagen wprowadził również nowy kabriolet oparty na Golfie Mk III, nowy model z napędem na wszystkie koła (syncro II) oraz pierwszego Golfa Variant (kombi).

Golf Mk 4 Wprowadzony na rynek w październiku 1997 roku, Mk 4 stał się pierwszym Golfem z napędem na wszystkie koła w 1998 roku - Golf 4MOTION. Pierwszy silnik z bezpośrednim wtryskiem (FSI) i debiut standardowej poduszki powietrznej głowy (poduszki powietrzne w oknach) nastąpiły w 2002 roku. Również w 2002 roku Volkswagen wprowadził na rynek model R32 z maksymalną prędkością 155 mil na godzinę. To właśnie ten topowy model gamy w 2003 roku jako pierwszy zadebiutował z rewolucyjną dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG).

Golf Mk 5

Mk 5, zaprezentowany w 2003 r., stawiał na komfort, dynamiczne osiągi i funkcje bezpieczeństwa. Na życzenie Golf był teraz po raz pierwszy dostępny również z bocznymi poduszkami powietrznymi - wraz z sześcioma standardowymi poduszkami powietrznymi (przednimi, bocznymi przednimi i okiennymi) na pokładzie znajdowało się zatem osiem ochronnych zderzaków powietrznych. Zarówno pod względem komfortu, jak i dynamiki, Golf Mk 5 wyróżniał się w wielu obszarach, w tym: nowym czterowahaczowym zawieszeniem tylnym, siedmiobiegową przekładnią DSG, reflektorami bi-ksenonowymi, panoramicznym przesuwanym szyberdachem, a także pierwszą na świecie podwójną turbosprężarką (w 2006 TSI), łączącą turbosprężarkę i doładowanie. W 2006 roku zadebiutował Golf Plus, a w 2007 roku CrossGolf, nowe kombi i oszczędny Golf BlueMotion (62,8 mpg).

Gold Mk 6 Szósta generacja samochodu została wprowadzona na rynek w 2008 roku, a nowy Volkswagen Golf Cabriolet został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2011 roku - VW nazwał go "nowym rozdziałem globalnej historii sukcesu". Oszczędność paliwa była najważniejsza, a drugi Golf BlueMotion mógł pochwalić się łącznym zużyciem paliwa na poziomie 74,3 mpg i 99 g/km CO2. Nowe systemy wspomagające, takie jak automatyczne sterowanie światłami drogowymi Light Assist i asystent parkowania Park Assist, sprawiły, że szósta generacja stała się najbardziej zaawansowanym Golfem do tej pory.

Golf Mk 7

4 września 2012 roku Volkswagen świętował światową premierę Golfa siódmej generacji. Waga nowego Golfa została zmniejszona nawet o 100 kg, "odwracając tym samym często przywoływaną spiralę wzrostu wagi" - mówi VW. Oszczędność paliwa została również poprawiona nawet o 23% dzięki nowemu Golfowi TDI BlueMotion, który osiąga 88,3 mpg przy emisji CO2 85 g/km. W 2014 roku Volkswagen wprowadził na rynek w pełni elektrycznego Golfa e-Golf, a jeszcze w tym roku pojawi się nowy Golf GTE plug-in hybrid.

Fascynujące fakty

Inne wynalazki z 1974 roku, które przetrwały próbę czasu wraz z Golfem, to m.in:

    Kostka Rubika karteczki samoprzylepne (wynalezione przez przypadek w 1968 roku) liposukcja

Rok 1974 był nie tylko rokiem wyprodukowania pierwszego Golfa, ale także rokiem, w którym Terakotowa armia została odkryta przez grupę rolników, którzy kopali studnię wodną. studnię, prezydent Nixon podał się do dymisji, a Lord Lucan zniknął.

Recenzja Toyoty C-HR