Lotus Elise: 25 i koniec

image
Udostępnij Facebook Twitter

W tym roku mija 25 lat od rozpoczęcia sprzedaży wysublimowanego Lotusa Elise - a także od zakończenia jego produkcji.

Nazwany na cześć Elisy, wnuczki Romano Artioli (prezesa Lotusa i Bugatti w momencie wprowadzenia samochodu na rynek), jest klasycznym brytyjskim lekkim samochodem sportowym.

Oto 25 sposobów, w jaki ten uwielbiany przez wszystkich dwumiejscowy samochód stworzył trwałe dziedzictwo, nie tylko w Lotusie, ale w całym przemyśle motoryzacyjnym.

1) Elise uosabia "prostą, lecz wyrafinowaną" inżynierię dzięki swojej minimalistycznej konstrukcji. To kwintesencja tego, czym powinien charakteryzować się samochód Lotusa.

2) Jak wszystkie samochody Lotusa, zapewnia napiętą i precyzyjną jazdę, oferując kierowcy natychmiastowe połączenie z drogą dzięki pozytywnemu wyczuciu i precyzyjnemu sprzężeniu zwrotnemu.

3) Elise przypomniał światu, że wyjątkowe wrażenia z jazdy powinny być priorytetem dla samochodów sportowych. Zresetował standardy jazdy i prowadzenia, tworząc nowy, dynamiczny punkt odniesienia dla wszystkich następnych modeli.

4) W sierpniu 1996 roku, po "pierwszej jeździe" Elise, magazyn CAR napisał: "Przyspieszenie, zapał, oszałamiająca zdolność do zmiany prędkości i kierunku jazdy, nieokiełznane poczucie ruchu - to wszystko sprawia, że jazda Elise jest tak wyjątkowa i intensywna".

5) Przełomowe, wytłaczane i łączone aluminiowe podwozie naprawdę wyprzedziło swoje czasy. Zaprojektowane przez Richarda Rackhama, który do dziś pracuje w Lotusie, było światową nowością.

6) Stała się ona technologią podwozia dla produkcji niskoseryjnej. Samochody takie jak Alpine A110 i Morgan Aero 8 są przykładami tego, jak to, co Lotus zrobił z Elise, wpłynęło na innych.

7) Kolejnym przykładem jest Aston Martin Vanquish. Ford dostrzegł, że podstawy modelu Elise to droga naprzód dla jego europejskiej marki samochodów wyczynowych, a Lotus Engineering został zatrudniony do wsparcia różnych aspektów inżynierii pojazdu.

8) Z ceną katalogową zaczynającą się od 18 995 funtów, Elise natychmiast stworzył bardziej przystępną drogę do posiadania Lotusa. Jedyną alternatywą 25 lat temu był Esprit, którego cena zaczynała się od 39 995 funtów za wersję GT3.

9) Sukces krytyków i sprzedaży modelu Elise zapewnił Lotusowi ożywiony profil na całym świecie. Gdy w 2004 roku zmodyfikowano go pod kątem przepisów obowiązujących w Ameryce Północnej - samochód otrzymał poduszki powietrzne, kontrolę trakcji i stabilności - sprawił, że Lotus ponownie pojawił się na mapie po drugiej stronie Atlantyku.

10) Odrodzenie i nieustająca popularność samochodów Lotusa w klubowych sportach motorowych ma swój początek w premierze modelu Elise. Lotus Cup Europe to jedna z kilku serii wyścigów jednomiejscowych na całym świecie, m.in. w Japonii, USA, Włoszech, Malezji i Australii. W Wielkiej Brytanii odbywa się również Elise Trophy.

11) Samochód cieszył się tak dużą popularnością, że powstała nawet seria Lotus Ladies Cup. Rozgrywana na Węgrzech, rozpoczęła się w 2011 roku i trwała przez cztery sezony.

12) Niejeden potencjalny nabywca zapoznał się z Elise'em dzięki Lotus Driving Academy. LDA powstała wkrótce po wejściu Elise'a do produkcji i nadal cieszy się ogromną popularnością, działając we Francji, Włoszech, Malezji, USA i w Hethel w Wielkiej Brytanii.

13) W 2000 r. specjalnie opracowany Elise do sportów motorowych został przeznaczony do udziału w zawodach Autobytel Lotus Sport Elise Championship, stanowiących część karty wstępnej brytyjskich British Touring Car Championship. Lotus Design przedstawił szkic pełnej wersji coupe, która została udostępniona jako samochód drogowy... i tak narodził się Lotus Exige.

14) Inne pochodne Lotusa, które nie powstałyby bez Elise'a to Europa, 340R i 2-Eleven.

15) Technologia podwozia Elise'a została rozwinięta w Lotusie Evora. Było to inne podwozie, ale zasady jego działania były dokładnie takie same.

16) Lotus Engineering mógł również skorzystać z "Efektu Elise", komercjalizując technologię stojącą za samochodem dzięki cennym kontraktom z innymi firmami. Jednym z takich przykładów jest Vauxhall VX220 / Opel Speedster.

17) Czy Tesla byłaby dziś najbardziej wartościową firmą motoryzacyjną na świecie, gdyby nie Lotus Elise? Jego przyjęcie jako podstawy dla Roadstera wyznaczyło ścieżkę dla Elona Muska i zespołu.

18) Byli też inni klienci dla Elise. Hennessy Venom GT i Pininfarina Enjoy byłyby zupełnie innymi samochodami, gdyby były oparte na czymś innym.

19) Człowiek, któremu przypisuje się zaprojektowanie oryginalnego Elise, zrobił wspaniałą karierę. Po okresie pracy w Volkswagenie, Julian Thomson dołączył do Jaguara w 2000 roku i jest obecnie dyrektorem marki ds. projektowania.

20) Profil Norfolk jako centrum doskonałości inżynieryjnej wystrzelił w połowie lat dziewięćdziesiątych, jak Elise wykonane Hethel poważnym miejscem kariery dla światowej klasy inżynierów.

21) Popyt na model Elise był podstawą rozwoju Lotusa pod koniec ubiegłego wieku i w obecnym. Firma potrzebowała 47 lat, aby sprzedać łącznie 50 000 samochodów (1948-1995), a mimo to w 2018 r. osiągnęła liczbę 100 000 egzemplarzy - zaledwie 23 lata później.

22) Od momentu wprowadzenia na rynek w 1996 r. do milenium cztery lata później powstało 10 619 egzemplarzy modelu Elise. Popyt klientów sprawił, że był to najszybciej sprzedający się samochód Lotusa w historii.

23) Elise stał się inżynierskim poligonem doświadczalnym dla bardziej ekologicznych koncepcji samochodów sportowych Lotusa. Należał do nich Eco Elise (2008), w którym do produkcji paneli nadwozia i wykończenia wnętrza wykorzystano konopie, eko-wełnę i sizal.

24) W tym samym roku Lotus zaprezentował model Tri-fuel Exige, będący wizytówką alternatywnych i bardziej zrównoważonych paliw. Samochód był napędzany benzyną, bioetanolem i metanolem.

25) Stał się również wczesnym wskaźnikiem tego, jak technologia pojazdów elektrycznych (EV) i właściwości jezdne będą pasować do samochodów sportowych. Zytec-Elise, opracowany przez dostawcę Zytek, wykorzystał oryginalny samochód pokazowy z Frankfurtu i zadebiutował w 1997 roku.

Recenzja Toyoty C-HR