Przyczepy campingowe: Wiedza o holowaniu

image

Share

  • Facebook
  • Twitter

Holowanie przyczepy kempingowej może wydawać się atrakcyjną opcją wakacyjną, ponieważ koszty życia sprawiają, że wszyscy zaciskają pasa i międzynarodowe wakacje wydają się być raczej odpustem. Jednak holowanie przyczepy kempingowej nie zawsze jest takie proste, dlatego przygotowaliśmy mały przewodnik po możliwościach holowania, abyś wiedział jak zachować bezpieczeństwo i zgodność z prawem.

Oczywiście, wiedza na temat holowania nie jest dobra, jeśli nie masz odpowiedniego samochodu do holowania. Nie musisz koniecznie wychodzić i kupować całkiem nowego samochodu do holowania - przeglądając dziesiątki używanych samochodów na sprzedaż, znajdziesz wszystkie rodzaje pojazdów dobrze przystosowanych do holowania - od dużych SUV-ów i pickupów, które wykonają krótką pracę nawet z największymi dwuosiowymi vanami, do rodzinnych sedanów lub dużych hatchbacków, jeśli masz mniej wymagające wymagania.

Co oznacza zdolność holowania?

Samochody są oceniane pod kątem tego, ile mogą legalnie holować. Zazwyczaj podawane są dwie wagi - waga holowania bez hamulca dla małych przyczep lub najmniejszych przyczep typu teardrop oraz waga holowania z hamulcem dla ładunków powyżej 750 kg - czyli większości przyczep kempingowych. Ciężar holowania obejmuje ciężar przyczepy kempingowej oraz tego, co znajduje się w jej wnętrzu.

Przyczepa kempingowa ma zazwyczaj podaną wartość MPTLM (Maximum Technically Permissible Laden Mass), która pokazuje, ile zgodnie z prawem może przewozić jako ładunek.

Ładowność holowniczą można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu lub na tabliczce VIN - znajduje się ona zazwyczaj w dolnej części przedniej szyby lub na karoserii samochodu w okolicy ramy drzwi kierowcy lub pasażera. Znajdują się tam cztery wagi - waga brutto pojazdu, waga brutto pociągu (maksymalna waga samochodu i przyczepy razem) oraz maksymalne obciążenia osi przedniej i tylnej.

Aby uzyskać zdolność holowania, należy odjąć masę brutto pojazdu od masy brutto pociągu.

Jak dużo mogę holować na moim prawie jazdy?

W grudniu 2021 roku prawo zmieniło się, aby umożliwić młodym kierowcom swobodę holowania większych przedmiotów, skutecznie usuwając konieczność przechodzenia oddzielnego szkolenia. Jeśli zdałeś egzamin 1 stycznia 1997 roku lub później, możesz teraz holować samochód i przyczepę o łącznej masie do 3500 kg.

Jeśli zdałeś egzamin przed 1 stycznia 1997 r., możesz holować samochód i przyczepę o masie do 8 250 kg.

Czy powinienem holować maksymalną dozwoloną ilość?

Większość organizacji i instytucji szkolących kierowców zaleca, aby holować przyczepę nie większą niż 85% masy samochodu. Oznacza to, że jeśli masz SUV-a ważącego 1500 kg, możesz bezpiecznie holować do 1275 kg.

Chociaż w wielu przypadkach można legalnie holować więcej, jest to zalecane tylko wtedy, gdy masz doświadczenie w holowaniu - zasada 85% ma na celu zminimalizowanie ryzyka przejęcia kontroli nad samochodem holowniczym przez przyczepę i spowodowania wypadku.

Jak załadować przyczepę kempingową

Załadunek przyczepy kempingowej musi być bardziej przemyślany niż po prostu wrzucanie wszystkiego na chybił trafił. Oczywiście, należy zabezpieczyć tłukące się przedmioty, takie jak naczynia i szkło, ale należy również załadować ją w sposób umożliwiający bezpieczne holowanie.

Najcięższe przedmioty należy załadować na środku przyczepy kempingowej, nad osią. Pozwoli to na uzyskanie maksymalnej stabilności na drodze i zminimalizuje nacisk na nos, czyli ciężar, jaki przyczepa przenosi na kulę holowniczą samochodu.

Wiele przyczep kempingowych posiada duże schowki, takie jak schowki gazowe z przodu lub schowki pod łóżkiem z tyłu - nie ulegaj pokusie załadowania ich ciężkim sprzętem. Zamiast tego zarezerwuj je na lżejsze przedmioty, takie jak pościel.

Recenzja Toyoty C-HR