Przegląd BMW X1

image

Share

  • Facebook
  • Twitter

Testujemy na drodze całkowicie nowe BMW X1 - "dziecko" rodziny SUV-ów tej marki jest większe niż wcześniej i znacznie lepsze...

Ponad 119 999 BMW X1 znalazło swoje domy w Wielkiej Brytanii od momentu wprowadzenia modelu na rynek w 2009 roku.

Teraz nadszedł czas na trzecią generację, która jest znacznie ulepszoną propozycją w każdym dziale.

Rozmiar jest we współczesnym świecie wszystkim, a nowe X1 jest nieco większe od swojego popularnego poprzednika (53 mm dłuższe, 24 mm szersze, 44 mm wyższe i 22 mm szersze w rozstawie osi), co w istotny sposób zapewnia więcej miejsca dla pasażerów i ich bagażu.

Tak więc, tak jak najnowszy Volkswagen Polo jest mniej więcej tej samej wielkości co oryginalny Golf, tak nowy X1 nie odstaje od BMW X3 Mk 1.

Dzieląc tę samą platformę z BMW serii 2 Active Tourer MPV, ogólny kształt X1 Mk 3 jest bardziej masywny i lepiej prezentuje się na drodze.

Z przodu, duży grill nerkowy jest otoczony smukłymi reflektorami LED. Profil boczny charakteryzuje się grubymi nadkolami i wciętymi klamkami, natomiast tył może poszczycić się szeroką klapą bagażnika, trójwymiarowymi światłami LED i zabezpieczeniem przed wjechaniem pod samochód.

We wnętrzu X1 zastosowano imponujący system operacyjny BMW iDrive ósmej generacji, który obejmuje system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym o przekątnej 10,7 cala oraz cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala.

System infotainment z zakrzywionym ekranem jest obsługiwany głównie za pomocą ekranu dotykowego, poleceń głosowych i przycisków na kierownicy. Nie ma już obrotowego kontrolera obok dźwigni zmiany biegów, co może niektórych denerwować, wraz z ogólną minimalizacją przełączników, przycisków i pokręteł.

W cenie od 33 775 funtów nowy X1 jest dostępny z gamą silników benzynowych, wysokoprężnych i hybrydowych typu plug-in (z zasięgiem EV do 57 mil), natomiast flagowy, całkowicie elektryczny wariant iX1 dołączy do rodziny na początku 2023 roku.

BMW przewiduje, że 66% sprzedaży w Wielkiej Brytanii będzie miało charakter czysto elektryczny, 14% PHEV, a ostatnie 20% zostanie podzielone między benzynę i diesla.

Mieliśmy okazję odbyć krótką jazdę testową prototypem iX1, ale większość czasu spędziliśmy w modelu xDrive23i, który wyposażony jest w 2,0-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z 48V technologią mild hybrid, który osiąga moc 215 KM i jest połączony z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią Steptronic firmy BMW.

W ciągu zaledwie 7,1 sekundy pokonuje dystans 0-62 mil/h, osiągając przy tym deklarowane 42,2 mil/godz. przy emisji CO2 wynoszącej 151g/km.

Najwyższy model iX1 EV kosztuje znacznie więcej, posiada baterię o pojemności 64,7 kWh, która generuje moc 308 KM, deklarowany zasięg do 272 mil i jest w stanie pokonać dystans 0-62 mil/h w 5,6 sekundy.

Testowaliśmy model xDrive23i z napędem AWD w wersjach wyposażenia xLine i M Sport (jest też podstawowa wersja Sport).

Z przodu roztacza się wspaniały widok na drogę (wolałbym opcję niższej pozycji siedzącej), widoczność jest dobra, choć kamera cofania (standard we wszystkich modelach, wraz z czujnikami z przodu i z tyłu) przydaje się podczas manewrowania dzięki wąskiej szybie tylnej.

Szczególne wyróżnienie należy się systemowi infotainment, który jest zgrabny i ostry, wraz z przejrzystym wyświetlaczem head-up i systemem nawigacji satelitarnej, który nakłada na ekran dotykowy wskazówki dotyczące najbliższego otoczenia za pomocą dużych grafik w kształcie szewronu.

Poziom dopracowania w kabinie jest imponujący, silnik benzynowy ma mnóstwo pracy, która jest odczuwalna tylko przy mocnym przyspieszeniu, a skrzynia biegów zmienia się bez wysiłku.

M Sport jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie i szczerze mówiąc, różnica jest marginalna. Ogólnie rzecz biorąc, ustawienie jest po stronie twardości, co jest odczuwalne na bardziej wyboistych powierzchniach, ale nie jest niewygodne.

W efekcie X1 zapewnia bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy. Dzięki zwinności, kontrola nadwozia i poziom przyczepności są dobre w bardziej wymagających zakrętach - niezależnie od tego, czy korzystasz z trybu jazdy Personal, Sport czy Efficient. Układ kierowniczy jest lekki i bezpośredni, co sprawia, że jazda w mieście jest łatwa.

Warto zauważyć, że M Sport otrzymuje łopatki do zmiany biegów, a lewa z nich aktywuje funkcję Sport Boost, która dostarcza dodatkowych 19 KM mocy (przydatnych przy wyprzedzaniu).

Oczywiście, iX1 jest tym, po który należy się udać, jeśli możesz rozciągnąć się na 52,255 funtów i masz domową ładowarkę. Wygląda tak samo jak jego rodzeństwo z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i PHEV, ale podstawowy samochód elektryczny BMW to prawdziwe cacko.

Jest szybszy niż potrzeba (jest też funkcja Sport Boost), cichy jak szept (po wyłączeniu irytującej cyfrowej ścieżki dźwiękowej Hansa Zimmera "IconicSounds") i łatwy w prowadzeniu.

Pomimo faktu, że waży około 400 kg więcej niż jego koledzy z segmentu ICE, inżynierowie BMW świetnie to ukryli, ponieważ iX1 jest zwinny i daje dużo radości.

Testowany przez nas iX1 ma dwa silniki elektryczne, jeden napędza koła przednie, a drugi tylne. Nie trzeba dodawać, że trakcja jest znakomita, a auto ma przyjemny charakter.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na napęd elektryczny, czy nie, mały SUV BMW jest praktyczną propozycją z dużą ilością miejsca w kabinie i doskonałą przestrzenią na nogi i głowę z tyłu.

Pojemność bagażnika różni się w zależności od stopnia elektryfikacji, ale w przypadku benzyniaków i diesli wynosi 540 litrów (1600 litrów przy złożonych siedzeniach dzielonych w proporcji 40/20/40).

Wreszcie, X1 jest też bezpieczny. Otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek od Euro NCAP i jest standardowo wyposażony w systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, w tym autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i system wspomagania ograniczania prędkości, a także dodatkową centralną poduszkę powietrzną pomiędzy siedzeniami kierowcy i pasażera.

Do rywali z klasy premium należą Audi Q3, Mercedes-Benz GLA, Lexus UX i Volvo XC40.

Werdykt: Najnowsza generacja BMW X1 trafia prosto do czołówki klasy dzięki zwycięskiemu połączeniu przestrzeni, technologii, zaangażowania w jazdę i jakości. Jeśli szukasz klasycznego, kompaktowego, rodzinnego SUV-a, X1 powinno znaleźć się na początku Twojej listy.

BMW UK

Recenzja Toyoty C-HR