Zabytkowy Aston Martin DB5 Convertible na sprzedaż

image
Share
  • Facebook
  • Twitter

Aston Martin DB5 Convertible z 1964 roku, zamówiony i posiadany przez człowieka, który nadał swoje inicjały legendarnej serii samochodów DB - jednokrotnego prezesa Aston Martina Sir Davida Browna - jest oferowany na sprzedaż.

Specjaliści od Astona Martina, Nicholas Mee & Co, żądają za ten wspaniały klasyk 1 150 000 funtów.

Znaczenie Astona Martina DB5 Convertible w historii motoryzacji jest nie do przecenienia. Zbudowano zaledwie 123 egzemplarze i jest to jeden z najbardziej poszukiwanych samochodów przez kolekcjonerów na całym świecie.

Model DB5 po raz pierwszy pojawił się jako samochód Jamesa Bonda w formie coupe w filmie Goldfinger z 1964 roku, ale jego nieprzemijający status jako symbolu brytyjskiego prestiżu pozostaje ikoną do dziś, ostatnio pojawił się w filmie Nie czas umierać.

Ale nawet wśród ikon są takie, które są bardziej pożądane niż inne.

Ze 123 zbudowanych DB5 Convertibles tylko jeden został zamówiony i był własnością prezesa Aston Martin Lagonda, Sir Davida Browna, co daje samochodowi oferowanemu na sprzedaż przez Nicholas Mee & Co wyjątkowe pochodzenie.

Dostarczony Sir Davidowi w styczniu 1964 roku, samochód został zbudowany zgodnie z najwyższą specyfikacją, z nową wówczas pięciobiegową skrzynią biegów ZF, tylną osią Power Lock, chromowanymi drucianymi kołami i radiem Motorola.

Fabryczny arkusz budowy, dostarczony wraz z samochodem, potwierdza, że został on określony w żywym kolorze Caribbean Pearl, z ciemnoniebieskim wnętrzem.

Sir David pielęgnował go przez trzy lata, zanim nabył go były właściciel Astona Martina DB4 GT i właściciel garażu, John Wilkinson.

Podczas własności Wilkinsona, konserwacja była przeprowadzana w Aston Martin w Newport Pagnell, gdzie zapisy potwierdzają, że w 1969 roku został zainstalowany blok silnika i zastosowano nowo wytłoczoną tabliczkę znamionową producenta.

Po raz pierwszy od 28 lat ktoś miał okazję kupić ten kamień milowy historii motoryzacji. Ostatni raz został sprzedany przez Nicholas Mee & Co w 1994 roku, rok po odejściu Sir Davida Browna. Od tego czasu był gwiazdą na różnych imprezach Concours w całej Europie.

W 2014 roku przeszedł gruntowną renowację wierną swoim oryginalnym specyfikacjom, która obejmowała odbudowę 4-litrowego silnika, a także odbudowę zawieszenia, skrzyni biegów, hamulców i tylnej osi. Ponowne malowanie gołego metalu i kompletne wykończenie wnętrza w skórze Connolly, wraz z nowym pokryciem maski, zakończyło pracę i oznacza, że jeździ tak pięknie dzisiaj, jak wtedy, gdy był w rękach Sir Davida.

To właśnie wizja Sir Davida Browna zapoczątkowała serię DB samochodów sportowych i grand tourerów, począwszy od DB1 aż do sprzedawanego dziś Astona Martina DB11. Jednak to DB5 przyniósł serii DB międzynarodową sławę.

Dziś DB5 jest jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów kolekcjonerskich na świecie, a w sumie wyprodukowano nieco ponad 1000 egzemplarzy każdego wariantu, w tym kabriolet i zwiększające osiągi wersje Vantage.

Sir David nabył Astona Martina w 1947 roku za 20 500 funtów po tym, jak zobaczył ogłoszenie w gazecie The Times oferujące sprzedaż "Wysokiej klasy firmy motoryzacyjnej".

Uratował on schorowaną markę, która przestała produkować samochody, aby skupić się na produkcji części do samolotów podczas II wojny światowej, i jest kluczem do powodu, dla którego Aston Martin robi jedne z najlepszych samochodów na świecie dzisiaj, w tym model, który wciąż nosi jego inicjały.

Recenzja Toyoty C-HR